Opettajalle:

Ennen ensimmäistä videota kannattaa esitellä oppilaille Mämmi, hahmo, joka ei ole välttämättä tyttö eikä poika. Eikä hänestä oikeastaan tarkalleen tiedetä, minkä ikäinenkään hän on. Kuka tahansa voi kokea kuitenkin elämässään samanlaisia pulmia ja iloa kuin Mämmi. Ensimmäisen videon teema on uusiin asioihin liittyvät pelot. Tehtävien avulla harjoitellaan myötätunnon taitoja.

Keskusteluvinkki

Ennen katselua

  • Milloin sinua on pelottanut?
  • Millaiset asiat pelottavat?

Katselun jälkeen

  • Miten Mämmi selvisi koulupelosta?
  • Mitä Mämmi ehkä ajatteli?
  • Mikä auttoi?
  • Millä muulla tavoin voi selvitä peloista?

Toimintavinkki

Oppilaat jaetaan 2-4 hengen ryhmiin. Roolit voidaan arpoa ryhmän jäsenille. Yksi oppilaista on Mämmi. Esittäkää Mämmin saapuminen luokkaan niin, että Mämmi olisi tuntenut itsensä tervetulleeksi.

Roolihahmot: Mämmi, luokkatovereita, opettaja, Sirkka

Askarteluvinkki

 

Tarvikkeet: kartonkikorttipohjia tai vihon sivu, värikyniä, tusseja

Piirrä ja kirjoita kortti, jolla toivottaisit Mämmin tervetulleeksi meidän luokkaamme.

Kortit esitellään toisille siten, että ne jätetään pöydälle. Jokaiselle oppilaalle annetaan hymymerkki ja oppilaat antavat sen sille kortille, joka ilahduttaisi Mämmiä eniten.

Hymymerkit.docx (docx, 0.26 Mt)

Digivinkki

Ota kuva omasta kortistasi. Liitä kortti omaan oppimispäiväkirjaasi.

Kirjavinkki

Taustatietoa opettajalle:

Kultainen sääntö on yleismaailmallinen eettinen ohje, joka toistuu monissa uskonnoissa saman sisältöisenä mutta eri muotoisena.

Juutalaisuus: Älä tee muille mitään, mitä et haluaisi itsellesi tehtävän.

Islam: Kukaan teistä ei ole uskovainen niin kauan kuin hän ei toivo veljelleen sitä, mitä hän toivoo itselleen.

Ohjeiden sisältöä eri uskonnoissa voidaan verrata myös oppilaiden kanssa. Idän uskonnoissa on vastaavat eettiset ohjeet ja aihepiiri kuuluu myös elämänkatsomustiedon opetukseen. Lisätietoa linkistä (avaa: Ctrl + napsautus) kultainen sääntö opetushallitus

Etsi Raamatusta kohta Matt 7:12

”Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille.”

Tätä sanotaan Kultaiseksi säännöksi.

  • Kuka Mämmin luokan henkilöistä ei toiminut kultaisen säännön mukaan?
  • Miten heidän olisi pitänyt toimia?
  • Miten sinä voisit toimia kultaisen säännön mukaan?
  • Vertaa kolmea erilaista kultaista sääntöä. Mitä samaa niissä on, miten ne eroavat toisistaan?
  • Keksi ainakin kolme erilaista tilannetta. (Tehtävä voidaan antaa myös kotitehtäväksi)