Opettajalle
Mämmi osallistuu koulun urheilukisoihin mutta kaikki ei mene heti putkeen. Entä jos tuntuu ettei osaa kaikkea tai pelkää epäonnistumista? Kukaan ei osaa kaikkea, mutta jokainen osaa jotakin. Ja jokaisen pitää harjoitella tullakseen paremmaksi. Kukaan ei ole hyvä ilman harjoittelua. Jakso käsittelee yrittämisen tärkeyttä, ja tehtävien avulla harjoitellaan omien vahvuuksien tunnistamista.
Keskusteluvinkki
Ennen katselua
- Mitä tarkoittaa tsemppaaminen?
- Missä asiassa sinua on tsempattu?
- Miten sinua on tsempattu?
Katselun jälkeen
- Miten Mämmille kävi?
- Vaikka Mämmi ei ehkä voittanutkaan kisoja, miksi hän sai silti pokaalin? (Hän pääsi maaliin.)
- Mikä auttoi Mämmiä voittamaan? (Sirkka auttoi, kaverit kannustivat.)
Toimintavinkki
Tehtävä kannattaa aloittaa siten, että taululle kirjoitetaan asioita, joissa oppilaat voivat olla hyviä (reilu kaveri, auttavainen, huumorintajuinen, huomaavainen, rohkea, hauska, kekseliäs, hyvä matikassa, jalkapallossa, juoksussa…) Jokaisen oppilaan selkään kiinnitetään maalarinteipillä tai hakaneulalla tyhjä paperilappu. Oppilaille jaetaan tussit (varmistetaan, ettei mene paperin läpi). Oppilaat liikkuvat luokassa ja kirjoittavat toistensa selkään asioita, joissa tämä on hyvä. Kannattaa puhua ennakkoon, että paperille kirjoitetaan vain sellaisia asioita, joista toiselle tulee hyvä mieli. Opettaja voi kierrellä myös luokassa ja kirjoittaa lapuille oppilaiden vahvuuksia ja myös tarpeen vaatiessa ohjata oppilaita.
Lopuksi laput otetaan selästä, ja oppilaat voivat käydä lukemassa omat vahvuutensa luokan edessä esim. ryhmä kerrallaan. Jokaista kannustetaan.
Askarteluvinkki
Tarvikkeet: liimaa, sakset, kulta- tai hopeapaperia (hätätilanteessa keltainenkin paperi käy). Metalliohkolevy käy myös, jolloin siihen saa painettua koristeita. Taustaksi pokaalia tukevoittamaan paksumpaa kartonkia.
Leikkaa kaava irti paperista. Piirrä kaavan avulla oma pokaalisi haluamallesi paperille. Kirjoita jalustalle oma nimesi ja se asia, josta olet ansainnut pokaalin.
Liimaa pokaali tukevammalle lukuun ottamatta jalustan alinta osaa. Taita se ja vastaava osa kartongista ulospäin niin, että pokaali pysyy pystyssä. Kootkaa luokan kaikki pokaalit esiin.
Digivinkki
Ottakaa kuva omasta pokaalistasi ja liitä se oppimispäiväkirjaasi.
Kirjavinkki
Lue Matt. 25: 14-30. (Voidaan etsiä Raamatusta tai lukea se täältä. Vertaus talenteista)
Jeesus kertoo vertauksen isännästä ja hänen palvelijoistaan. Tekstissä kerrotaan palvelijoista, jotka saavat erilaisen määrän talentteja. Talentti oli Jeesuksen ajan suuri rahayksikkö. Talent-kisojen aikakauden lapsen on helppo ymmärtää, että vertauksessa rahayksikkö kuvaa eri ihmisten kykyjä tai lahjakkuutta. Ihmisillä on erilaisia taitoja. Joku on musikaalinen, toinen on taitava piirtämisessä.
Palvelijat ovat vertauksessa ihmisiä ja Isäntä on Jumala. Palvelijat suhtautuivat saamaansa rahaan eri tavalla. Kaksi ensimmäistä saivat sen määrän kasvamaan; jokainen oppii enemmän, kunhan harjoittelee. Kolmas ei tehnyt mitään vaan hautasi sen maahan. Miksi isäntä oli hänelle vihainen? Olisiko palvelija voinut tehdä jotakin toisin? Entä jos hän olisi epäonnistunut ja talenttien määrä oli pienentynyt? Jeesuksen vertauksen mukaan sekin olisi ollut parempi kuin jättää käyttämättä kokonaan omat kykynsä ja lahjansa.
Miten sinä käytät omia talenttejasi? Kirjoita vihkoosi. (sopii myös kotitehtäväksi)